Senin, 10 Desember 2018

Wanita Muslimah







Menjadi Wanita Berakhlak Mulia


 Wanitaku

Sungguh beruntung bagi wanita solehah kerana dia akan menjadi cahaya bagi keluarganya dan berperanan melahirkan generasi dambaan ILAHI. Malah di negeri akhirat, Allah akan menjadikannya bidadari syurga. Oleh kerana itu, para pemuda jangan sampai tersalah dalam memilih pasangan hidup. Pilihlah wanita solehah untuk dijadikan isteri dan pendamping hidup yang teramat setia malah sentiasa menjaga akhlaknya di mana jua dia berada.
Allah S.W.T. berfirman di dalam Surah An-Nuur pada ayat 30-31, “Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara farji (kemaluan) – nya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat. Katakanlah kepada wanita beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara farji- nya dan janganlah mereka menampakkan perhiasan kecuali yang biasa nampak daripadanya.
Rasulullah S.A.W. bersabda : “Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah.” (Hadis Riwayat Muslim).
Ciri khas seorang wanita solehah ialah di mana dia mampu menjaga pandangannya. Ciri lainnya pula ialah dia senantiasa taat kepada Allah S.W.T. dan Rasul-Nya. Make up- nya adalah basuhan air wudhu’ sahaja. Lipstiknya pula adalah dia memperbanyakkan zikir kepada Allah S.W.T. di mana pun dia berada. Celak matanya adalah dia sentiasa memperbanyakkan bacaan Al-Quran. Jika seorang muslimah menghiasi dirinya dengan perilaku taqwa maka akan terpancar cahaya kesolehan daripada dirinya.

 Wanitaku


apakah ciri-ciri wanita sholeha
-Meyakini bahwa Allah sebagai Rabb-Nya dan Nabi Muhammad sebagai nabinya, Islam sebagai agamanya yang haq, Al-Qur’an dan As Sunnah sebagai pedoman hidupnya.
-Mampu menjaga pandangan dari pria yang bukan muhrimnya.
-Menutup aurat

 Wanitaku

-Senantiasa menjaga tutur kata agar bermakna hanya untuk kebaikan.
-Murah senyum Senyum dalam arti yang proporsional. Tidak setiap laki-laki yang dijumpai diberi senyum manis, tetapi senyum yang bernilai ibadah yangtidak menimbulkan fitnah.
-Pintar dalam bergaul Pandai memilih teman yang membawa kebaikan.
-Dia menyadari bahwa melalui pergaulan yang baik ilmu akan bertambah dan wawasan semakin luas. Ia selalu mengambil hikmah dari setiap orang yang dia temui. Pendek kata hubungan kemanusiaan dan taqarrub kepada Allah dilakukan sebaik mungkin.
-Saat mendapat kekurangan dalam diri dia sikapi dengan belajar memperbaiki diri. Dia sadar akan kelebihan dan kekurangannya yang membuatnya tetap bersyukur dan tidak kufur nikmat.
-Semangat menuntut ilmu, mengamalkan ilmu dan mengajarkan ilmu kepada yang lain hanya mengharap ridho Allah.
-Apabila ia seorang anak akan patuh kepada orang tuanya selama dalam kebaikan.
Apabila ia seorang istri ia akan taat pada suami (selama dalam kebaikan), mengajak kepada kebaikan, mampu membahagiakan suami, tidak berbicara keras dan kasar di hadapan suami.
-Apabila ia seorang ibu akan mendidik anaknya untuk taat pada Allah dan Rasul, mengajarkan tentang aqidah yang benar dan menanamkan akhlakul karimah pd anak.
-Bersabar atas ujian dan persoalan hidup. Karena baginya ujian adalah tarbiyah untuk membentuk pribadi yang tangguh.
-Pada intinya wanita sholehah itu adalah wanita yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya, mencintai Allah dan Rasul-Nya danmenjauhi segala larangan-Nya.
-Wanita sholehah adalah muslimah sejati ibarat mutiara yang terjaga, ia senantiasa menjaga dirinya dengan berhias akhlak mulia, istiqamah di atas syariat-Nya, berpegang teguh dengan sunnah nabi-Nya serta tumbuh dilingkungan yang terjaga.
Sahabat, Untukmenjadi wanita sholehah tidaklah semudah kita membalikkan telapak tangan, semua butuh waktu, proses dan kesungguhan menempa diri. Pola asuh orang tua, pendidikan, keteladanan dan lingkungan amatlah berpengaruh.Banyak wanita sukses dalam karir namun tidak semua bisa sholehah. Karena sholehah dan tidaknya seseorang tergantung dari ketaatan pada aturan Allah dan Rasul-Nya. Dan ini berlaku universal tidak hanya bagi yang sudah bergelar istri namun berlaku pula bagi kita yang belum menikah.


4 komentar:

Unknown mengatakan...

Beruntung y wanita yg mnjd cover judul artikelnyaaaaa... 👍

Rivalhariz's mengatakan...

Aamiieennn ... 😊

Anonim mengatakan...

Tidak ada satupun pria yang mengetahui apakah mendapat istri yang cantik. Untuk itu, memohon kepada Allah SWT merupakan jalan utama, dengan membaca doa ini.

"Allahumma innii as aluka zaujatan hasanatan jamiilatan kaamilatan wa tsabbit qalbahaa iimaanan bika bi rasuulika fid dunya wal akhirati."

Artinya:

"Ya Allah, aku memohon kepada-Mu istri yang baik, cantik, dan sempurna. Dan tetapkanlah iman pada hatinya karena-Mu dan rasul-Mu di dunia dan akhirat."

Anonim mengatakan...

Aammiieennn.. gua kpn yaa..